top of page
Stressed Man_edited.jpg

BURNOUT

STRESS

Ofte tænker mine klienter at det er det nuværende arbejdsgiver der er  skyld i at de er sygemeldt med stress. Det er meget normalt, for det er jo den virksomhed der har haft ansvaret for opgavefordelingen. Men det kan også handle om en gammel "følelse" der pludselig er dukket op, hvor vores nuværende situation har været en "tricker" for følelsen. Det kan være tidligere oplevelser med at "sige fra", eller en følelse af utilstrækkelighed fra tidligere jobs, eller en oplevelse i privatlivet.

Stress kan også komme af at ambitionerne i fritiden er for høje eller fra frustrationer eller konflikter i privatlivet, så det kan være en blanding af mange ting, der er skyld i at man pludselig oplever stress signaler. Så udover at det kan handle om vores nuværende situation, så kan det også handle os om selv, og hvordan vi lærer at fortolke situationer.

Der er mange kaos-tanker, derfor er det vigtigt at få talt med en professionel om hvad man oplever. Med coaching arbejder vi med reflektering og en fremadrettet plan. Det første skridt til forbedring er at du får dine tanker og oplevelser italesat, som en del af processen for at bearbejde den situation som du er i.

At vende tilbage efter et stressforløb kræver kommunikation og en onboarding plan der støtter dig i denne process.. vi vil sammen forberede dette så du har nemmere ved at få den kommunikeret til din arbejdsgiver.

 Ung kvinde Overvejer

"Til at begynde med skal du være ærlig over for dig selv og genkende udbrændtheden..."

Første session koster kr. 500,-

Symptomer på burnout varierer afhængigt af, hvilken fase af udbrændthed du er i. Generelt er der 4 symptomer, du skal være opmærksom på:

 

  1. Udmattelse: Depersonalisering og nedsat personlig præstation. Denne træthed viser sig både mentalt og fysisk. Den energi, du typisk har er ændret til vedvarende udmattelse.

  2. Depersonalisering: Dette er en følelse af ligegyldighed. Med andre ord begynder du at føle dig følelsesløs og initiativløs. For eksempel kan du blive mere kynisk i dit indre arbejde eller mangle evnen til at kommunikere effektivt med mennesker.

  3. Reduceret personlig præstation/præstation: Dette har en tendens til at manifestere sig, når du føler, at dit arbejde er utilstrækkeligt, eller du ikke er i stand til at udføre dit arbejde. For eksempel kan du miste glæden ved arbejde, du tidligere har fået glæde af. Din sædvanlige kreativitet kan aftage, og det kan blive sværere at koncentrere sig.

Symptomer kan også vise sig som fysiske, følelsesmæssige eller adfærdsmæssige.

Fysiske symptomer omfatter:

  • Træthedsfornemmelse

  • Oplever en ændring i appetit

  • Hovedpine eller muskelsmerter

 

Følelsesmæssige symptomer omfatter:

  • Manglende motivation

  • Oplever følelser af selvtvivl

  • Svigt eller ensomhed

  • En generel følelse af utilfredshed

Adfærdsmæssige symptomer omfatter:

  • Social isolation

  • Ikke at udføre dit ansvar

  • Arbejdsrelaterede vredesudbrud

 

Hvordan kommer man sig fra udbrændthed? På dette tidspunkt lyder udbrændthed sandsynligvis stressende nok til at spekulere på, om du nogensinde kan komme dig over det. Den gode nyhed er, at der er måder at vende tilbage og lære at nyde dit arbejde igen. Til at begynde med skal du være ærlig over for dig selv og genkende udbrændtheden. Det vil være svært at komme videre, hvis du ikke selv kan se problemet.

bottom of page